۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
دو خبری که بورس را به چالش کشید

از آشوب در بغداد تا مصوبه جدید هیأت مدیره سازمان بورس مواردی هستند که مورد بررسی قرار گرفتند.

صدای بورس - میثم قریشی؛ امروز را با دو خبر شروع کردیم، یکی با شروع ناآرامی‌ها در عراق، فعالان بازار سرمایه ایران با نگرانی روند این اتفاقات را دنبال می‌کردند و بر سر این موضوع که آینده تجارت ایران با عراق که دومین شریک ماست، چه می‌شود بحث می‌کردند و همچنین درباره مصوبه جدید هیأت مدیره سازمان بورس درباره جلوگیری از افشای روزانه اطلاعات معاملاتی افراد و منتشر شدن آن به صورت هفتگی صحبت می‌شد. در این زمینه همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی کوتاه با صدای بورس به کم و کیف این دو موضوع اشاره کرد.

تحولات عراق چه اثری روی بازار سرمایه ایران دارد؟

بخش عمده صادرات ایران به عراق به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یکی کالاهای مورد نیاز کشور عراق مثل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سیمان، کاشی، آهن و موارد دیگر است و دسته دیگر محصولاتی مانند کالاهای پتروشیمی و معدنی که از عراق به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. به نظر نمی‌رسد که ما در نیازهای روزمره عراق قطعی صادرات داشته باشیم اما در مورد کالاهایی که باید در آنجا انبار شود و به کشور دیگری بروند، مشکلاتی ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: رونمایی همتی از رقم عجیب چاپ پول در دولت رییسی


افشای هفتگی سابقه معاملاتی بر روند بورس اثرگذار است؟

تغییر سهامداران عمده یکی از مواردی است که در روند بازار موثر بود. خیلی اوقات بحث بر سر این بود که چرا فلان سهامدار سهمی را فروخته یا خریده است و تیک سبز و قرمز خوردن سهامداران عمده تاثیر خاصی بر روند بورس داشت. مقام نظر تصمیم گرفته که اطلاعات را به صورت هفتگی منتشر کند و از اثرگذاری آن در طول هفته جلوگیری کند. باید منتظر دستورالعمل و اعلامیه جدید باشیم تا ببینیم چه تغییراتی رخ می‌دهد، احتمالا ما هم به سمت همان چیزی می‌رویم که در بازار جهانی اتفاق می‌افتد که افشای پرتفوی افراد بزرگ در محدوده‌ای از ارزش به صورت ماهانه منتشر می‌شود تا آن تاثیر روزانه را نداشته باشد.

کد خبر 458417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =